afbeelding-longcopy

Altijd rekening houden met
de tijd van de lezer

Long copy en short copy

Hoe kort of lang mag een tekst zijn, daar is geen eenduidig antwoord op is te geven. Wel duidelijk is, de toenemende vraag naar informatie en het groeiende aanbod. De ontvanger scant informatie en maakt daarna direct een afweging: doorlezen of verder zoeken. Een lange of korte tekst schrijven is daarom nooit een doel. Het doel van een tekst is om deze qua stijl, toon, inhoud en lengte af te stemmen op de beleving en informatiebehoefte van de lezer.

Long copy oftewel langere teksten

Een lezer is bereid een langere tekst te lezen bij meer dan gemiddelde interesse in een onderwerp. Een informatieve en/of commerciële tekst helpt de lezer afwegingen te maken. Belangrijk is om de tekst af te stemmen op zowel het profiel van de lezer als op het leesmoment. Is er bijvoorbeeld voorinformatie? is de lezer zelf op zoek gegaan naar informatie? Is het informatie ter oriëntatie of moet er snel een besluit vallen? Al deze zaken zijn van belang bij het schrijven van een tekst.

Over het algemeen worden langere teksten geschreven om de lezer inzicht in mogelijkheden en keuzes te bieden. De lezer daarbij vasthouden is daarbij essentieel.

Short copy oftewel korte teksten

Short copy wordt meer geassocieerd met reclameteksten. Via een korte tekst of oneliner wordt de aandacht van de lezer gevraagd. Dergelijke teksten komen terug in bijvoorbeeld advertenties, flyers en billboards. De teksten kunnen van tijdelijke of actiematige aard zijn, maar ook op corporate niveau zijn geschreven.

Bijna altijd worden korte teksten campagnematig ingezet waarbij een tekstschrijver samenwerkt met een vormgever (art-director). Het totale concept van beeld en tekst moet de lezer overtuigen en tot een actie brengen.

Het schrijven van een slogan of pay-off

De ultieme korte tekst kan uit slechts één woord bestaan. Kijk maar naar grote merken die de persoonlijkheid van hun product vaak tot uiting brengen in één of slechts enkele woorden.

In tegenstelling tot een logo is een pay-off vaak van meer tijdelijke aard. Zeker is dat een pay-off helpt om duidelijk richting in communicatie te geven.

Douwe helpt u graag
als u meer wilt weten

Bel mij terug

Cases

Kijk gerust naar verschillende cases en zie wat Reach onderscheidend maakt.

LOF-klein

LOF Groningen

Huisstijl en Website

npnheader1

NPN

Verkiezing supplement van het jaar

heemschut-header

Erfgoedvereniging Heemschut

Nieuwe folder

Onze klanten

Ingrid Heeren

medi Nederland

Passende ideeën bij de vraag van de klant. Zeer creatief. Top! Erg prettige mensen om mee samen te werken.

Klanten-medi-1

Meer klanten over Reach