afbeelding-landerije2-2

Synergie creëren door de gezamenlijke
inzet van online middelen

Het belang van een goede online communicatiestrategie

Als gevolg van online ontwikkelingen moet je als bedrijf online zichtbaar en vindbaar zijn en dat als het kan tegen zo laag mogelijke kosten. Een goede online communicatiestrategie is daarbij enorm belangrijk. Het slechte nieuws is dat de concurrentie die vergelijkbare producten en diensten aanbiedt, daarbij vaak moordend is. Het goede nieuws is dat er met de juiste strategie, grote kansen liggen. Daarbij heb je een groot aantal middelen tot je beschikking. De online strategie helpt je bij het definiëren van de middelen en vervolgens het ontwikkelen en onderhouden. De online mix die wordt ingezet is afhankelijk van diverse factoren.

Doelstellingen communicatiestrategie

Een strategie ontwikkelen begint met het formuleren van doelen. Wat wil je bereiken. Het is belangrijk die doelen zo concreet mogelijk te maken in termen van bereik, afspraken, websitebezoek, omzetverhoging bestaande klanten, werving nieuwe klanten, et cetera.

Strategisch online communicatieplan

Op basis van de doelstellingen ontwikkel je een online communicatieplan. Hierin krijgen de verschillende middelen een plaats. Belangrijk hier is om je online middelen te verbinden met offline inspanningen. Dat kunnen bestaande en nieuw te ontwikkelen middelen zijn.

Online communicatiemiddelen

Op basis van de doelstellingen en de strategie ga je het plan inkleuren met de verschillende online communicatiemiddelen. We noemen de belangrijkste

Website

Vaak de spin in het web van een bedrijf. Twee zaken zijn essentieel:

  • • Bezoekers (aantallen en interesse) -> zoekmachine optimalisatie, SEO, online adverteren
  • • Conversie (afspraken, aanvragen en/of orders) -> conversie optimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie, SEO (organisch bezoek)

Meer websitebezoek is op diverse manieren te realiseren. Door middel van SEO (Search Engine Optimization) lukt het om op belangrijke keywords beter gevonden worden. Google hanteert tal van criteria waarop de indexatie wordt bepaald. Essentieel zijn:

  • • Een logische en gedegen opbouw van de informatie
  • • Goede teksten met de juiste keywords
  • • De juiste url’s, titles en descriptions.
  • • De inlaadsnelheid van de website
  • • Reputatie (verwijzen anderen naar jouw website)
  • • Technische inrichting (juist gebruik van code)

SEO is gericht op meer organische (gratis) bezoekers. Natuurlijk is dit niet gratis. Want om meer organische bezoekers te krijgen, moet je als ondernemer investeren in de kwaliteit van de website. Dat doe je zelf of met behulp van partners.

SEA (betaald bezoek)

SEA staat voor Search Engine Advertising. Advertising staat voor het genereren van betaald verkeer. SEA is kortom een prima middel om versneld en meer bezoek te genereren. Dit kan tegenwoordig via tal van kanalen in de vorm van bijvoorbeeld:

  • • AdWords (van Google)
  • • Adverteren op websites en social media (webvertising)
  • • Affiliate marketing (gespecialiseerde bedrijven genereren leads)

SEA maakt een groot bereik in korte tijd mogelijk. Bovendien zijn de effecten uitstekend te monitoren en op basis daarvan bij te sturen. Bij SEA weet je dus precies wat een reclame-euro oplevert.

Social media

Hoe zet je social media in. Actief op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of LinkedIn. Of meer passief door via deze kanalen te adverteren (zie ook SEA).

Feit is dat social mediakanalen tal van mogelijkheden bieden en tegelijkertijd tot veel frustraties leiden bij ondernemers. Want met alleen het optuigen van een kanaal ben je er niet. Het is essentieel om er een vervolg aan te geven en dat te continueren.

Daarom is het zo belangrijk om stil te staan bij de mogelijkheden van social media voor je bedrijf of organisatie en die mee te nemen in de online strategie.

E-mailmarketing

Een mailing sturen per post mag ongevraagd. Per e-mail heb je toestemming van de ontvanger nodig of er moet aantoonbaar een klantrelatie zijn. E-mailmarketing is dus bij uitstek een middel om te communiceren met het bestaande klantenbestand. In onze optiek is e-mailmarketing een onmisbaar instrument voor ondernemingen die actief met hun klanten communiceren, bijvoorbeeld om nieuwe producten of ontwikkelingen onder de aandacht te brengen.

Mobile marketing

De smartphone is niet meer weg te denken. Steeds meer zaken worden snel en makkelijk via de smartphone geregeld. Kijk goed naar mogelijkheden om deze kansen te benutten.

Douwe helpt u graag als u meer wilt weten

Bel mij terug

Cases

Kijk gerust naar verschillende cases en zie wat Reach onderscheidend maakt.

Vitras1

Vitras

Campagne e-learning introductie

Intro event voor jezelf

Rabobank Amerstreek

Event voor jezelf

CremerGB-1

Cremer Grafisch Bedrijf

corporate identity

Onze klanten

Marike van der Veeken

De Viersprong

Reach is no nonsens. Bij Reach weet je waar je aan toe bent: korte lijnen, snelle service, geen verrassingen achteraf. Reach luistert goed naar wat de klant wil, maar weet ook te verrassen met goede ideëen en advies.

klanten-viersprong

Meer klanten over Reach